ساخت ربات در تلگرام

  1. ابتدا ربات @BotFather را در تلگرام خود start کنید. این ربات توسط خود تلگرام و مخصوص ساخت و مدیریت ربات های جدید ایجاد شده است.
  2. دستور /newbot را برای ساخت ربات جدید اجرا کنید. @BotFather از شما نام و نام کاربری ربات را درخواست میکند، در پایان Token هویت را برای شما ارسال خواهد کرد.
  3. نام ربات (name) در لیست مخاطبان و توضیحات آن نمایش داده خواهد شد.
  4. نام کاربری (username) یک عبارت کوتاه است که برای تعیین لینک ربات و مخاطب قرار دادن آن توسط دیگران به کار میرود. این نام کاربری باید بین ۵ تا ۳۲ کاراکتر باشد و تنها میتواند شامل حروف انگلیسی، اعداد و خط زیر (_) باشد. نام کاربری ربات باید همیشه با کلمه bot تمام شود.
  5. توجه کنید که نام کاربری به حروف بزرگ و کوچک حساس است،
  6. Token یک رشته از اعداد و حروف مانند ۱۱۰۲۰۱۵۴۳:AAHdqTcvCH1vGWJxfSeofSAs0K5PALDsaw است که برای ایجاد ارتباط میان دومینوبات و ربات تلگرام شما بکار میرود.
  7. در صورت صحیح بودن تمام مراحل، شما باید پیغامی مشابه این متن دریافت کنید:

    Done! Congratulations on your new bot. You will find it at telegram.me/[your bot username]. You can now add a description, about section and profile picture for your bot, see /help for a list of commands.

    Use this token to access the HTTP API:
    >>> API TOKEN <<<

    For a description of the Bot API, see this page: https://core.telegram.org/bots/api


  8. نام کاربری و API Token دریافتی را ذخیره کنید.
  9. اگر به هر دلیل Token خود را فراموش کردید با ارسال دستور token/ به botfather یک کد جدید برای شما ارسال میشود.

سایر دستورات بسیار ساده بوده و عنوان آنها بیانگر کاری که انجام میدهند است.

setname/ نام ربات تلگرام را تغییر میدهد.

setdescription/ توضحیات مربوط به معرفی ربات را تعیین میکند که میتواند تا ۵۱۲ کاراکتر باشد، کاربران این متن را پیش از شروع مکالمه با ربات شما مشاهده میکنند.

setabouttext/ این متن که حداکثر میتواند ۱۲۰ کاراکتر باشد در پروفایل ربات نمایش داده میشود و هنگامی که کسی ربات تلگرام شما را به اشتراک میگذارد نیز در زیر نام نشان داده میشود.

setuserpic/ برای تعیین عکس پروفایل ربات تلگرام استفاده میشود.

setcommands/ میتوانید دستورات قابل استفاده در ربات خود را در این قسمت به تلگرام معرفی کنید. وقتی یک کاربر در ربات شما حرف “/” (بدون “) را تایپ کند لیستی از دستوراتی که در اینجا تعریف کرده اید برای وی نمایش داده میشود. توجه داشته باشید که این دستورات فقط جنبه نمایشی دارند و قابل استفاده نمیباشند. برای اینکه این دستورات در ربات قابل استفاده باشند باید در سیستم دومینوبات هم تعریف شده باشند.

setjoigroups/ این دستور برای تعیین قابلیت افزوده شدن ربات به گروه ها استفاده میشود. اگر ربات شما برای ارتباط در گروه ها طراحی نشده است میتوانید این قابلیت را غیرفعال کنید.

setprivacy/ تعیین میکند که ربات شما چه پیام هایی را در گروه دریافت کند، اگر این گزینه غیرفعال شود ربات تمام پیام های ارسالی در گروه ها را دریافت و برای شما ارسال خواهد کرد. این گزینه همیشه باید فعال باشد.

deletebot/ ربات شما را حذف کرده و این نام کاربری را آزاد میکند.

 

ربات های ساخته شده در این مرحله فقط یک قاب خالی میباشند و به خودی خود قابل استفاده نمیباشند. برای اینکه ربات شما توسط کاربران قابل استفاده باشد باید با استفاده از API مربوطه برای ربات برنامه نویسی انجام دهید و هاست و دامنه اختصاصی تهیه کنید و یا اینکه ربات خود را در پنل مدیریتی دومینوبات تعریف کنید و بدون برنامه نویسی و بدون نگرانی درباره هزینه های هاست و دامنه و SSL و با رابط کاربری ساده ربات خود را با امکانات بینظیر بسازید.

مرحله بعد : تعریف ربات در سیستم دومینوبات